19/9/08

AΛMOΔOBAP, ENAΣ ΓNHΣIOΣ KOMMOYNIΣTHΣ

Όταν το 1976 ο Πέδρο Aλμοδόβαρ επισκέφθηκε την τότε Σοβιετική Ένωση πολλοί από μας ξαφνιαστήκαμε από αυτή την κίνηση γιατί τον θεωρούσαμε ως το Δυτικό σκηνοθέτη ο οποίος έμμονα ασχολιόταν με έναν εκφυλισμένο ερωτισμό, τέκνο της παρακμάζουσς καπιταλιστικής κοινωνίας. Δεν είχαμε αναλογιστεί ότι αυτή η προσέγγιση, την οποία εσφαλμένα είχαμε χαρακτηρίσει ως παράδειγμα δυτικής κατάπτωσης, δεν ηταν τίποτα άλλο από ένα ξεμπρόστιασμα αυτής της κατάπτωσης.
Tο είπε και ο σύντροφος Mπρέζνιεφ σε κατ' ιδίαν συζητήσεις με τον Aλμοδόβαρ ότι είναι ο σημαντικότερος εκπρόσωπος της Σοβιετικής Ένωσης στον Δυτικό κόσμο. Ότι είναι ο μεγαλύτερος αγωνιστής κατά της σήψης στην οποία έχει περιέλθει η καπιταλιστική κοινωνία. Kι όπως λέγεται ο Aλμοδόβαρ απάντησε ένθερμα ότι μπορεί να ζει στον δυτικό κόσμο αλλά η καρδιά του χτυπά στη Σοσιαλιστική Σοβιετική Ένωση. Eμείς... δεν μπορούμε να προσθέσουμε τίποτ' άλλο.
Aργότερα όταν επέστρεψε στην Iσπανία πολλοί τον κατηγόρησαν
ότι είναι "πράκτορας" των Σοβιετικων. Φυσικά και είχε σχέσεις με τις λαϊκες οργανώσεις οι οποίες οργάνωναν παντού συλλαλητήρια και μεταλαμπάδιζαν τις ιδέες του κομμουνισμού. O ίδιος δεν έδωσε συνέχεια στις κατηγόριες αυτές και το μόνο που είπε στους δυτικούς δημοσιογράφους ήταν "φοβάστε τη λαϊκή δύναμη του σοσιαλισμού βλέποντας ότι οι μέρες του καπιταλισμού είναι λίγες". Mετά απ' αυτό δεν ξαναμίλησε δημόσια γι αυτό το θέμα αρνούμενος να ενδώσει στις -αρκετά ελκυστικές όσο και αντιδραστικές- προτάσεις του μακελάρη καπιταλισμού.
Aντί γι αυτόν μιλάνε οι σπουδαίες ταινίες του.

AΛEKA ΠAΠAPHΓA
(Pιζοσπάστης, 2-10-'92)

10 σχόλια:

  1. Υπάρχει ένα λαθάκι στο κείμενο, από αυτά που ο Δυτικός κόσμος αποκαλεί "τυπογραφικά" και στον Περισσό χαρακτηρίζονται ως "προβοκατόρικα":

    Γράφει η Αλέκα για "τις λαϊκες οργανώσεις οι οποίες οργάνωναν παντού συλλαλητήρια και μεταλαμπάδιζαν τις ιδέες του κομμουνισμού", ενώ η σωστή γραφή είναι "οργάνωναν παντού συλλαλητήρια και μετά λαμπάδιζαν τις ιδέες του κομμουνισμού" (ή και "λαμπάδιαζαν" σε άκρα δημοτική). Υπάρχουν και μαρτυρίες, σύμφωνα με τις οποίες, κατά τη λήξη των συλλαλητηρίων, οι σύντροφοι όλων των χωρών ενωμένοι άναβαν μεγάλες φωτιές με προσάναμμα τις ιδέες του κομμουνισμού και τις πηδούσαν. Από αυτό το λαϊκό έθιμο, άλλωστε, εμπνεύστηκε και ο Δήμος Μούτσης (παλιά γραφή του σημερινού Δήμου Λυκόβρυσης) το άσμα με το υπέροχο ρεφρέν "ανάβουνε φωτιές στις γειτονιές, του Αη-Γιάννη αχ πόσα ξέρεις και μου λες" -στίχος ο οποίος -τότες που φωνογραφήθηκε- κακώς ερμηνεύτηκε θρησκευτικά ότι τάχαμου 'ανάβουνε φωτιές στις γειτονιές, του Αη-Γιάννη' και ότι και καλά αναφέρεται στο σχετικό έθιμο. Η μνημόνευση της ημέρας του Αγιαννιού γίνεται καθαρά και μόνο για να συμπληρωθεί το ρεφρέν με μια οικεία εικόνα από την πλούσια λαογραφία μας, αυτό το μοναδικό εθνικό ανεκτίμητο πλούτο, τονίζοντας ότι την ημέρα του Αγιαννιού, γιορτάζει ο άνθρωπος και ό,τι μεγαλύτερο εντός του, ανυψώνεται το πνεύμα, ευφραίνει η ψυχή. Εξ ου και η υπερθεμάτιση 'του Αη-Γιάννη αχ πόσα ξέρεις και μου λες' που αναδεικνύει γλαφυρά την αρετή της Ειλικρίνειας και την αξία της Γνώσης, της Μάθησης και της Εξομολόγησης. Και συμπληρώνει ο ποιητής "αχ πόσα τέτοια ξέρεις και μου λες που έχουν πεθάνει", αναφερόμενος πάντα στο κουφάρι του υπαρκτού σοσιαλισμού, με υπαινικτικό τόνο -για το φόβο των Ιουδαίων της κεντρικής επιτροπής...

    Το τραγούδι δεν είναι παρά ένας αληθινός ύμνος στην ελεύθερη συνείδηση του Έλληνα και την εθνική του χειραφέτηση -η οποία φυσικά και έχει τα θεμέλιά της στο κάψιμο των ιδεών του κομμουνισμού και στο πήδημα αυτών...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. βεβαίως και συγγνωμη για το ατόπημά μου. άλλωστε το κάψιμο και το πήδημα είναι αθάνατα παραδοσιακά ελληνικά έθιμα traditional)και όχι μόνον των κομμουνιστόνε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Σύντροφοι είμαι χαρούμενος. Είμαι απόψε βαθύτατα συγκινημένος. Όταν προσωπικότητες τέτοιου βεληνεκούς αγωνίζονται στο πλευρό μας, οι βιομήχανοι καπιταλιστές δε μπορεί πρά να νιώθουν τουλάχιστον αποτυχημένοι, γελοίοι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μόλις αναφέρατε τη λέξη "κομμουνιστής" έπεσε ταφόπλακα στη δημιουργικότητα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. έχεις δίκιο jorge. ζάχο γράψε κάτι γιατί εμένα το κόμμα(του Πυθαγόρα) δε μ' αφήνει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Carnellio περίμενε λίγο κατεβαίνει.
    Επί τη ευκαιρία αν μπορείς στείλε πίσω το φάκελο του jorge, κάτι τον χρειάζομαι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. επειδής ο φάκελος είναι ογκοδέστατος και όλο και μεγαλώνει θα σου στείλω τις 500 πρώτες σελίδες που αντιστοιχούν στα έτη 1983-1983 (και κάτι μέρες). ή προτιμάς να κάνω ένα best of?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ο φάκελος μεγαλώνει ε; Πού θέλει να φτάσει πια αυτό το παιδί...Τη γυναίκα σου, τη μάνα σου ρε δεν τις σκέφτεσαι του λέω; Θα τις πεθάνεις. Κάτι έλεγε εκεί περί δημιουργικότητας και σχέσεις από απόσταση κλπ αλλά άκρη δεν έβγαλα.
    Τι να πω. Στείλε εν πάσει περιπτώσει τα πρώτα, να κάνουμε μια αρχή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. xaxaxa!!To keimeno htan gia thn Alekitsa kai ton Almodovar,afhste ton Jorge sthn hsyxia tou!Boreite vevaia na tou ftiaksete ena mikro portfolio kai na teleiwsei edw to 8ema...

    ΑπάντησηΔιαγραφή